احمد شاهوند – جدیدترین ساخته میرکریمی هرچند که طول میکشد تا راه بیفتد و موتورش روشن شود، فیلم شست رفته و بیغلط و استانداردی است. از فیلمنامه تا کارگردانی و بازی ها. «نگهبان شب» در قیاس با کارنامه میرکریمی جایگاه ویژهای پیدا نمیکند. بخصوص که میرکریمی همچنان هفده سال است موفق نشده حتی به گرد پای «خیلی دور خیلی نزدیک» برسد. او همچنان مشغول تجربه گرایی است و «نگهبان شب» اگر تجربه اول یک کارگردان بود، تشویقهای بیشتری نثارش میشد.
بیشتر از آنکه میرکریمی حواسش به تصویر و میزانسن و روایت باشد، تمام تمرکزش را در بخش بازیگری گذاشته است. سه چهره جدید در فیلم حضور دارند که میرکریمی موفق شده از آنها بازیهای قابل قبولی بگیرد: تورج الوند، لاله مرزبان و علی اکبر اصانلو. به اینها اضافه کنید حضور موفق محسن کیایی و حضور به اندازه ویشکا آسایش و حتی کیومرث پوراحمد را. «نگهبان شب» نه جسارت «زیر نور ماه» را دارد و نه غنای تصویری «خیلی دور خیلی نزدیک» را. نه موفق میشود مثل «به همین سادگی» به کاراکتر اصلیاش نزدیک شود و نه حتی فیلمنامهاش پیچ و خمهای «قصر شیرین» را با خود دارد. فیلم سادهای است که سعی کرده زیر سایه این سادگی، داستان سرراست و بیجانش را درست تعریف کند و به پایانبندی قابل توجهش برسد.
این یادداشت پیش از این در تاریخ 18 بهمن 1400 در وب سایت «فیلیموشات» منتشر شده است.