جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا؛ آری یا نه؟ / نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت و گوی جمعی نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) با حضور سهیلا قوسی، سیدجواد صفوی، فرهاد خالدی نیک، مجتبی اردشیری و احمد شاهوند
::
11 بهمن 1399
11:52:27 PM ::
جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا؛ آری یا نه؟ نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت و گوی جمعی نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) با حضور سهیلا قوسی، سیدجواد صفوی، فرهاد خالدی نیک، مجتبی اردشیری و احمد شاهوند
سینما شبکه (سی نت):
تنها یک روز به برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سالی که «کرونا» دنیا را تحت تاثیر قرار داد، مانده است. دوستان و نویسندگان قدیمی و همیشه همراه «سینما شبکه» (سی نت) سرکار خانم سهیلا قوسی و جناب آقایان سیدجواد صفوی، فرهاد خالدی نیک و مجتبی اردشیری همراه با احمد شاهوند، سردبیر «سینما شبکه» (سی نت)، پیرامون «برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا» در یک گروه اینترنتی به گپ و گفت پرداختند که چکیده اش را به صورت کاملا محاوره ای در ادامه می خوانید:
احمد شاهوند: همانطور که می دونید مدیران جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفتند در شرایط حاد کرونایی، جشنواره سی و نهم فیلم فجر رو برگزار کنند. من به شخصه با برگزاری جشنواره به شکلی که فیلم هایی داوری بشن و به بهترین های هر بخش جوایزی اهدا بشه، موافقم. دوستان نظر شما در رابطه با برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر چیه؟ سیدجواد صفوی: من از چند جنبه به این موضوع نگاه کردم. ببینید، امسال با وضعیت بسیار خاصی مواجهیم. چه به لحاظ وضعیت مشکلات اقتصادی کشور، چه به لحاظ ملاحظات کرونا و چه به لحاظ نچرخیدن چرخه سینما از سال قبل تا الان. بنابراین قبل از دیدن فهرست فیلم های متقاضی هم می شد حدس زد که تولیدات جدید سینمای کشور چندان خوب نخواهد بود. خوب از هر لحاظ؛ مجتبی اردشیری: من هم موافقم. هر فستیوالی، شناسنامهای داره که باید به شکل سالانه برگزار بشه. حالا با کمی هوشمندی و برنامهریزی، برنامه روتین و سالانه جشنواره نباید خدشهدار بشه. شاهوند: بهرحال از اسفند سال گذشته تا همین امروز دست کم بیش از شصت فیلم سینمایی تولید شده. پس ظاهرا چرخ تولید متاسفانه یا خوشبختانه مثل روال گذشته ادامه داشته. فرهاد خالدی نیک: من با برگزاری جشنواره فقط در سطح داوران موافق بودم. مطابق سال های قبل فیلم ها انتخاب و مورد داوری قرار می گرفت و نتیجه ی قضاوت آنها اعلام و منتشر می شد. مجتبی اردشیری: ۱۱۰ فیلم در یک فرصت کم، به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که به لحاظ کمیت، هیچ تفاوتی با سالهای قبل نداره. صفوی: بگذارید از شعار و کلی نگری دور بشیم. فهرست اولیه رو اگر بررسی کرده باشید می بینید که قصه امسال فرق داره. فهرست منتشر شده هم نشون می ده امسال به احتمال زیاد، طبق کارنامه و شناخت قبلی هنرمندان حاضر، کیفیت کارها چندان مطلوب نخواهد بود. شاهوند: البته احتمالا سی درصد این فیلم ها مربوط به دوران قبل از کروناست. صفوی: به هر حال قرار است کارنامه 99 باشند و مثل هر سال جشنواره فجر قرار هست ظاهرا سال به سال وضعیت و کیفیتش به دلایل مختلف فرق کنه با سالهای قبل و بعدش. شاهوند: جواد جان به نظرم کیفیت کارها (البته باید صبر کنیم و فیلم ها را ببینیم) ربطی به کرونا نداره. سهیلا قوسی: من معتقدم یک اتفاق جدید رو امسال بعد از نزدیک به چهل سال از برگزاری مستمر و بی وقفه جشنواره فجر در بخش داخلی شاهد هستیم. اردشیری: رقابت جشنواره، عموما بین ۵ تا ۱۰ فیلم هست که با بررسی فیلمهای شرکتکننده امسال، میشه این تعداد فیلم رو پیدا کرد و همین تعداد فیلم، تنور کیفی جشنواره امسال رو گرم میکنند. شاهوند: همین که هیأت انتخابی وجود نداره خودش می تونه گامی رو به جلو باشه. البته به شرطی که محدود به امسال (سال کرونایی) نباشه. متاسفانه این تغییرات، تغییراتی در شکل برگزاری است فقط. صفوی: به هر حال همه ما سینمای ایران رو خوب میشناسیم. همینطور که فهرست را میدیدم چند طبقه بندی به ذهنم رسید. اول کارگردان های شناخته شده و به نسبت خوب سینمای ایران که حاضر هستند. مانند آبیار، حجازی، مهدویان و با ارفاق علیمردانی. دوم کارگردان های شناخته شده تر در جشنواره های خارجی مانند پناهنده و فرنوش صمدی. سوم، یک چهره نام آشنا نه در زمینه کارگردانی: آذرنگ. چهارم کارگردان های به نسبت معتبر در حوزه فیلم کوتاه و مستند: عادل تبریزی. غیر از این چهار دسته یک دسته هم به فیلم های آقای نوروزبیگی تهیه کننده مربوط میشه که پرچم دار تهیه کننده در این سال کرونایی هستند. البته باید دید سرمایه گزار هم خودشان بوده اند یا فقط کارت تهیه کنندگی را استفاده کرده اند. بقیه افراد چندان شناخته شده نیستند لااقل برای من. قوسی: البته بحث برگزاری یا عدم برگزاری در شرایط کرونایی موضوعیه ورای بحث کیفیت فیلمها یا سطح کارگردان ها و برای من همون ابتدا این سوال پیش آمد که چرا مبحث انتخاب حذف شد! اردشیری: و چون جشنواره دبیرخانه دائمی نداره، همچنان پس از ۴۰ سال، مسیر آزمون و خطا رو طی میکنه صفوی: امسال اسکار و کن هم علاوه بردلایل محدودیت کرونا به خاطر ساخت کمتر فیلم های خوب کمی کندتر شدند. کیفیت مهم هست یا برگزاری به هر شکل؟ من کیفیت رو یک پارامتر مهم میدونم برای برگزاری با توجه به شرایطی که گفتم شاهوند: جشنواره امسال به لحاظ حضور کارگردانان اسمی، یکی از مهجورترین دوره هاست و شاید بشه گفت مهجورترینشون. اما از فیلم های اول کارگردانان کسی اطلاعی نداره و شاید شاهکارهایی بشه توشون پیدا کرد. صفوی: به طور روتین که جشنواره ها باید راه خودشون رو ادامه بدن اما لیست امسال خبر خوبی نمیده انصافا شاهوند: بهرحال به خاطر کیفیت فیلمها نمیشه جشنواره رو تعطیل کرد. خالدی نیک: آخه کیفیت که بحث همیشگی همه ی دوره هاست. شاهوند: خب این دلیل نمیشه که جشنواره برگزار نشه. قوسی: مگر حضور یک هیات انتخاب مثل سنوات گذشته قرار بود چه بار کرونایی رو بر جشنواره تحمیل کنه. میشد به همون روال فیلمهای بخش مسابقه انتخاب بشن و بعد توسط هیات داوری مورد قضاوت نهایی قرار بگیرن. صفوی: شما به عنوان منتقد میخواهید فیلم ببینید یا کلا چیزی برای نقد کردن هم لازم هست در اختیارتون باشه؟ قوسی: این سوال هنوز هم مفتوحه. شاهوند: جشنواره فیلم فجر، بررسی کیفیت آثار تولیدی یک سال است. صفوی: کارهایی که اغلب حتی خبر ساختشون جایی درز نکرده بود تا پیش از انتشار فهرست. عجیب نیست؟ بنابراین من حتی به لحاظ غنای هنری حدس میزنم که کیفیت آثار منتخب چندان چنگی به دل نخواهد زد و این توجیه که بالاخره جشنواره نمی شود که برگزار نشود را نمی فهمم. چرا نمی شود؟ چه اتفاقی افتاد وقتی یکسال درهای سینما بسته بود؟ مردمی که برایشان این فیلم ها ساخته می شود، به روایت آمار سایت سینت سال 98 پرفروش ترین فیلم گیشه در مجموع 3 میلیون نفر تماشاگر داشته و این یعنی حدود 3 درصد جامعه. یعنی سینما را سینماگران بیشتر برای شبکه نمایش خانگی می سازند و جشنواره ها. کسی به اکران توجهی ندارد. دلایل آن هم در این مبحث نمی گنجد اما می شود از همین صحبت نتیجه گیری کرد که جشنواره فجر و شوی اکران مردمی فقط برای دیده شدن در همان 3 درصد علاقه مندان است و بس. جشنواره فجر یک شو برای نمایش زنده بودن سینمای ایران است. با این توجیه و تاکید بر "فجر" آن لازم است در هر شرایطی برگزار شود ولی… شاهوند: سال های قبل هم که فیلم های یک دوره اصلا چنگی به دل نمی زدند. چرا راه دور بریم، مثل دوره سی ام که فیلم ها خیلی خوب نبودند واقعا ... قوسی: بحث سکوت خبری ساخت برخی آثار موضوع جدیدی نیست و همواره در همه سالها بوده. شاهوند: جواد جان شده تا حالا مراسم اسکار یا جشنواره های خارجی به خاطر عدم کیفیت فیلم ها برگزار نشه؟ نفس برگزاری جشنواره به کیفیت فیلم ها نیست. جشنواره برگزاری می شه که بهترین های سال معرفی بشن. حالا یک سال کیفیت فیلم ها بالاست، یک سال نه و این دلیل نمی شه که جشنواره ای به خاطر کیفیت فیلم ها تعطیل بشه. قوسی: موافقم صفوی: اون موقع بهانه ای برای برگزار نشدن نبوده. الان کرونا بهانه خوبیه. صبر کنند شاید برخی کارگردان ها رو تونستند راضی کنند به آمدن و اعتبار دوباره به فجر. ان شاالله قضایای پارسال که فراموش نشده؟ اعتبار جشنواره به کل خدشه دار شد سر مسائل سیاسی. کرونا هم در ادامه امان سینما رو بریده. تعارف که نداریم الان چی از سینمای ایران باقی هست؟ «برگزاری به هر شکلی» شاهوند: که نباید این اتفاق می افتاد. دوستان نباید مسائل رو با هم قاطی کنن. صفوی: گفتم که نگاه رو اگر صرفا از جنبه کیفیت هنری بخواهیم بسنجیم یک مطلبه و رفع تکلیف، یک مطلب دیگه. خالدی نیک: من اساسا بحث برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره به دلیل کیفیت پایین فیلم ها را بحث بیهوده و بی حاصلی میدونم. اصلا پیش فرض این بحث میتونه اشتباه باشه. کی مطمئنه که فیلم های این جشنواره نسبت به سالهای قبل ضعیف تر هستند؟ اردشیری: برگزاری ربطی به کیفیت نداره. بر فرض که جشنواره امسال برگزار نشه، چه دستاوردی برای سینمای ایران وجود خواهد داشت؟ شاهوند: موافقم قوسی: کاملا به موضوع درستی اشاره فرمودید. بحرانی ترین وضعیت ممکن یعنی از بین رفتن چیزی به نام تنوع ژانر که البته استارتش از یک دهه گذشته زده شد. آنچه که امروز شاهدش هستیم انبوهی از فیلمهای تلخ اجتماعیه که متاسفانه صرفا یک تقلید کورکورانه از مکتبیه که من اسمش رو گذاشتم فرهادیسم که البته مشابه این واژه رو هم بعضا از دوستان منتقد شنیدم از بحث دور نشیم. خالدی نیک: به نظرم بحث اصلی باید روی برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره بخاطر این شرایط حاد کرونایی باشه شاهوند: اگر در سکوت (داوری فیلم ها و اهدای جوایز) برگزار می شد، قطعا دستاورد آنچنانی نداشت. خالدی نیک: دقیقا. همیشه همینطور بوده. هیچ سالی بخاطر کیفیت احتمالی فیلم های جشنواره ی آینده بحث برگزاری یاد عدم برگزاری مطرح نبوده و امسال هم اگه شرایط عادی بود این بحث اصلا مطرح نبود یقینا صفوی: نه جناب خالدی. لطفا همه پارامترها را کنار هم ببینید. فقط کرونا نیست. یکسال است سینمای ایران اکران نداشته. اکران آنلاین مشکل داشته و بازده نداشته. حالا برگزاری در زمان مقرر و احتمال اکران های مردمی که حرفش را زدند، طبق آماری که عرض کردم، صرفا همان مخاطبان همیشگی را هدف گرفته. به نظر من وقت این بود که تصمیم بهتری برای یک جشنواره سینمایی گرفته بشه هرچند چون پای فجر در مسائل سیاسی هم هست، نمیشود برای دولتی ها نسخه پیچید. قوسی: من با کلیت این برگزاری موافق هستم. شاهوند: به نظر من، جشنواره ای که سالانه برگزار می شه و هدفش انتخاب بهترین آثار و بهترین سینماگران سال است، در شرایطی که تولیدات سالانه داشته باشیم (که داریم) باید برگزار بشه. قوسی: اکران آنلاین یک طرح کاملا شکست خورده بود. اردشیری: جشنواره باید برگزار می شد چون: اول: حرفهای نیست به هر دلیلی، یک جشنواره که ادعای حرفهایگری داره، بنا به دلایلی از جمله سیل، جنگ و ... برگزار نشه.اگر یادتون باشه پارسال هم دوستانی بودند که میگفتند جشنواره به دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی نباید برگزار بشه. دوم: عدمبرگزاری جشنواره، هیچ آوردهای برای سینمای ایران نداشت. گروهی میگن بودجه جشنواره رو به بدنه سینما و سینماگران تزریق کنیم درحالیکه اگر جشنواره برگزار نشه، بودجهای بهش اختصاص داده نمیشه که بخوان به جایی تزریق کنن. شاهوند: کاملا موافقم. صفوی: شما مطمئنید این 62 تا کارنامه امسالند و همه کارنامه امسالند؟ شاهوند: نه لزومن. که سال های گذشته هم همین بود. اردشیری: به جز مهرجویی که فیلمش کاملا آماده بوده، مابقی فیلمسازها فیلمشون رو دادن به فجر. فرهادی و جلیلوند هم فیلمشون هنوز نیمی از مراحل فنی رو طی نکرده. شاهوند: دیده شدن آثار توسط اهالی رسانه و مردم، کیفیت داوری رو مشخص می کنه. امسال اگر قرار بود داورها فقط فیلم ها را ببینند، داوری شان با کم ترین انتقادی مواجه می شد. صفوی: یعنی رویدادی ورزشی مثل المپیک به تعویق می افته یکسال حرفه ای نیست؟ نابخردانه است؟ شاهوند: به تعویق افتادن المپیک که دلیلش کاملا مشخصه جواد جان. اصلا قابل مقایسه با جشنواره سینمایی نیست. اساس جشنواره بر پایه فیلم هاست. فیلم ها هم که آماده هستند. اردشیری: المپیک موصوعش کاملا با یک رویداد سینمایی فرق میکنه. همون هوشمندی که گفتم، برای ونیز رخ داد و دیدین که اتفاقی نیفتاد. قوسی: این هم وجه دیگر ماجراست درست میفرمایید شاهوند: دیده شدن فیلم ها توسط داورها و اهدای جوایز (حتی به صورت مجازی) هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه و این یعنی جشنواره می تونه برگزار بشه. اردشیری: اصلا برگزار نشدن جشنواره، چه آوردهای برای سینمای ما، فیلمسازان، مخاطبین و اهالی رسانه داره؟ شاهوند: دیده شدن فیلم ها توسط اهالی رسانه و مردم برای تبلیغ و بررسی کیفیت فیلم ها و کیفیت کار داورانه وگرنه به پایه و اساس جشنواره لطمه ای نمی خورد اگر این اتفاق نمی افتاد مجتبی اردشیری: هر ساله یک بهانهای برای برگزار نشدن جشنواره وجود داره. امسال کرونا، پارسال هواپیمای اوکراینی، یک سال عدم حمایت از بریز و بپاشهای دولتی، برای سالهایی جنگ تحمیلی و ... جشنواره که نباید گوشش به این حرفها و استدلالهای سلیقهای و فردی بدهکار باشه. خالدی نیک: دوست دارم بدونم شکل درست برگزاری جشنواره رو چطور می دیدی؟ اردشیری: با این شرایط، اکران محدود برای اهالی رسانه بدون اکران مردمی. صفوی: چه نتیجه ای داره؟ صرفا برگزاری و دیده شدن توسط اهالی رسانه؟ شاهوند: من باهات مخالفم. اکران های مردمی حتی به شکل سراسری و کشوری، اتفاقی بود که برای یک جشنواره سینمایی باب شد وگرنه پایه و اساس یک جشنواره سینمایی این نیست اصلا. خالدی نیک: فکر نکنم کرونا رو بشه به عنوان بهانه با بهانه های سالهای قبل قیاس کرد اردشیری: بار گیشه سینماهای مردمی، روی دوش سازمان سینمایی هست. قوسی: اصولا برگزاری یا عدم برگزاری هیچکدام قرار نیست تحولات بنیادین رو در ساختار مریض فعلی سینما ایجاد کنه اما حداقل در سینمایی که یک سال اکران نداشته حکم روشن نگه داشتن یک چراغ هرچند کم فروغ رو داره و یک قوت قلب لحظه ای برای فیلمسازان با هر درجه کیفی. خالدی نیک: با این موضوع کاملا موافقم اردشیری: مگر سالهای گذشته، نتیجهای فراتر از این داشت؟ صفوی: من کاملا منظورم فجر هست که شکل برگزاریش اینطور بوده و دلیلش رو هم گفتم. فستیوالهای معتبر ملاک هستند برای نحوه برگزاری. شاهوند: حتی دیده شدن یا نشدن توسط اهالی رسانه هم هدف جشنواره نیست. جوایز رو در نهایت داورها اهدا می کنند. درست مثل سی و هشت دوره قبلی. پس با این اوصاف، جشنواره می تونست حتی بدون حضور اهالی رسانه برگزار بشه. هم فیلم هست، حتی به تعداد کافی (کاری به کیفیت شون ندارم) به عنوان خوراک اصلی یک جشنواره. و هم تیم داوری. پس دلیلی برای عدم برگزاری نبود. مجتبی اردشیری: جشنواره که رخدادی فلسفی نیست که مقدمه، تالی و نتیجه داشته باشه. یه رویداد فرهنگی برای محک توانمندیهای یکساله تولیدات سینمایی هست که چون فیلمهاش نمایش داده نشدن، کنجکاویهایی برای اهالی سینما و مخاطبان داره. صفوی: یعنی شما صرف برگزاری به هر شکل براتون اوکیه؟ شاهوند: بله. تولیدات سالانه باید دیده بشن و بهترین هایش باید ازشون تقدیر بشه. این اصل یک جشنواره است. اردشیری: دقیقا شاهوند: وگرنه کجای دنیا سراغ دارید که یک فستیوال سینمایی، فیلم های بخش مسابقه اش را در سراسر کشور برای مخاطب اکران کند؟! صفوی: میخواستم به همین برسی. ماهیت فجر با همین مدلی که شما ازش انتقاد میکنی معنی پیدا میکنه. عنوان جلسه جشنواره فجر آری یا نه هست. من این سوال رو در ماهیت فجر هم جستجو می کنم. الان مدلی که شما میگی بدون اکران مردمی گسترده و فلان، فجر رو از فجر بودن هم میندازه قوسی: هفته قبل با رضا جودی که در فیلم «جهان با من برقص» سرمایه گذاری کرده بود صحبت می کردم و میگفت اکران کار ما قبل از شروع کرونا به پایان رسید اما سینماداران حاضر نیستن سود رو پرداخت کنن چون میگن ما سر کرونا متضرر شدیم و تا زمانیکه وضعیت به روال عادی برنگرده همین آشه و همین کاسه ... خب در چنین شرایط وا اسفایی باز برگزاری یک فستیوال نیم بند شاید به بهبود شرایط در آینده کمک کنه قوسی: خب آقای شاهوند قرار نیست آیین نامه در همه جشنواره ها شبیه به هم باشه من با این بدعت موافقم. شاهوند: این مدل رو متاسفانه به خاطر «جشن انقلاب» به جشنواره فیلم فجر تحمیل کردند. وگرنه ماهیت یک جشنواره فیلم (و نه فجر) همان چیزیه که عرض کردم. قطعا قرار نیست. اینا همش حواشی است که به جشنواره فیلم فجر اضافه شده. اما اسکلت یک جشنواره سینمایی با فیلم ها و هیات داوری معنا پیدا می کنه. قوسی: صدمه ای هم نزده. اکران سراسری صرفا یک فرصت برای مخاطبان شهرستانی منافاتی با داوری نداره شاهوند: قطعا صدمه نزده. ولی امسال که بحث کروناست، قطعا اکران های مردمی و حتی اهالی رسانه می تونه به جان انسان ها صدمه بزنه. پس با حذف اکران مردمی و حتی اکران رسانه این جشنواره به راحتی قابل برگزاری بود. من هم نگفتم منافات داره. گفتم اگر حذف بشه به ماهیت یک جشنواره سینمایی لطمه ای نمی زنه. قوسی: با این مورد به شدت مخالفم شاهوند: فعلا که 16 فیلم منتخب طی هشت روز در سینمای رسانه (برج میلاد و پردیس ملت) به نمایش در می آید با رعایت تمامی پروتکل ها بدون تشریفات ناهار یا شام و پذیرایی. خالدی نیک: شما در این صورت در جشنواره شرکت می کنید؟ شاهوند: خیلی به چگونگی برگزاری اش بستگی داره. باید ببینم پروتکل ها رو چه طور می خوان رعایت کنن و اینکه حدود چهار ساعت با ماسک آیا اصلا می شه فیلم دید یا نه قوسی: قطعا خیر. البته من شخصا چند سالیه فیلمها رو در سینمای ویژه خانه سینما میبینم اردشیری: من فقط برای فیلمهای مهم صفوی: اگر شما موافق برگزاری به هر شکل هستید باید تابع شرایطش هم باشید دیگه؟ نمیشه که اصرار کنید که برگزار بشه و برای حضور خودتون شرط بگذارید خالدی نیک: پروتکل که یه شوخی بامزه ست در این شرایط. من موافق برگزاری فقط برای داوران بودم. قوسی: یک حرکت کاملا غیر حرفه ای قوسی: من هم شاهوند: من موافق برگزاری به این شکل بودم: دیده شدن فیلم ها توسط داورها و اهدای جوایز. همین. بقیه اش باشه یا نباشه، فرقی به حال اصل جشنواره نمی کنه شاهوند: چرا غیرحرفه ای؟ صفوی: اون داوران برای خودشون ببینند. هیچ جشنواره ای بدون حضور بخش منتقدان نداریم که شاهوند: موافق نیستم شاهوند: برای خودشون؟!! ملاک اهدای جوایز، نظر داورهاست. منتقد فیلم ها را می بینند که رسانه ها خوراک داشته باشن صفوی: نه آقا خوراک رسانه چیه؟...مخاطب حرفه ای سینما یعنی اهل سینما و فیلم بین ها نگاهشون به دهان منتقدان عزیز هست معمولا...در طول تاریخ جشنواره های جهانی...خوراک رسانه ای حاصل این دیالوگ بین فیلمساز و منتقده شاهوند: فیلم هایی که بیشترین نامزدی رو دارن، برای اکران اهالی رسانه و مردم در نظر گرفته شدن. این کجاش ایراد داره؟ حرفه ای یا غیرحرفه ای بودن نظر داورها، در نهایت جوایز رو عوض نمی کنه. صفوی: الان بحث چیز دیگه ای هست احمدجان. بدون منتقد که نمیشه قوسی: تا جایی که ذهن تاریخی همه دوستان یاری میکنه تا شب قبل اختتامیه سرنامزدها و برنده ها جدل بوده شما میفرمایید قبل جشنواره؟! : امکان نداره یک بوروکراسی نانوشته چهار دهه ای رو یک باره تغییر داد صفوی: اگر شش ماه تعویق می افتاد و اصلا اکران محدود برای منتقدان در هوای مطبوع یا مثلا در سالن روباز میشد چطور میشد؟ جشنواره از ارزش می افتاد؟ قوسی: با این مدل موافقم بهار یا تابستان سال بعد در فضای باز شاهوند: شما از شش ماه بعد خبر داری؟ حرف های دبیر جشنواره برای برگزاری همزمان با جشنواره جهانی به نظرم درست بود. می خورد به ماه رمضان و انتخابات ریاست جمهوری. زمان برگزاری یک فستیوال رو نمی شه به همین راحتی تعیین کرد. قوسی: منافاتی با انتخابات نداره. شاهوند: در تاریخ برگزاری جشنواره جهانی منظورم بود. صفوی: من از شرایط موجود خبر دارم. اینی که الان هست شرایط درست برگزاری نیست. البته که ظاهرا تنها مخالف جمع هستم. عذرخواهی می کنم از اظهار نظرم. شاهوند: نفرمایید جواد جان، شما نظرت رو گفتی. شاهوند: قطعا در حال حاضر شرایط برای برگزاری جشنواره مثل سالیان قبل نیست. اما شرایط برای برگزاری یک جشنواره سینمایی هست قوسی: آقای صفوی، نظر شما کاملا محترمه و مختارید در بیان نفرمایید این حرف رو ..صرفا یک تبادل نظره اردشیری: جمعبندی من اینه که تعیین زمان روتین جشنواره ملی فجر، تصمیم درستی بود. حذف هیات انتخاب، یک توفیق اجباری بود که امیدوارم با چراغسبز سازمان سینمایی برای سالهای بعد هم تداوم داشته باشه. خالدی نیک: اختیار داری آقای صفوی. اتفاقا از بیان همین نظرات هست که بحث چالشی و جذاب میشه شاهوند: من هم امیدوارم حذف هیات انتخاب تداوم داشته باشه. دوستان، بینهایت ممنونم که در این گفت و گوی جمعی شرکت کردید. امیدوارم هرچه سریعتر "کرونا" شرش رو از کره زمین بکنه و نابود بشه تا دوباره زندگی به روال سابقش برگرده.