New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

arrow  امیر آقایی اولین بازیگر «خائن کشی» فیلم جدید مسعود کیمیایی

arrow  دامینیک پرسل: فصل ششم سریال «فرار از زندان» در راه است/ نت‌فلیکس در دوران کرونا به‌شدت به دنبال محتوای جدید برای ساخت «فرار از زندان 6» است

arrow  طباطبایی نژاد:‌ جشنواره سی و نهم را با رعایت پروتکل‌ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها برگزار خواهیم کرد

arrow  پایان دوران سه ساله داروغه زاده/ طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر 39 شد

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

 

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

:: 28 مرداد 1399  7:11:03 PM  ::

«ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی، سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

«ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی، سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

سینما شبکه (سی نت): دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.

به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی به عنوان فیلم رتبه سوم بهترین های دهه نود نوشته شده است.

***

مجتبی اردشیری - تا پیش از نخستین ساخته «سعید روستایی»، محوریت عمده آثار اجتماعی که به مقوله اعتیاد می‌پرداختند، تاثیرپذیری مطلق ابژه از یک محیط ثابت بود.«ابد و یک روز» تا حدودی این استاندارد غیرکلامی را شکست.سوژه و ابژه را به موازات هم تعریف کرد و برای هر یک از آنها، داده‌هایی صریح از اجتماع روز ارائه نمود.

به جای آن‌که فوکوس دوربین را تنها بر روی سیاهی ذاتی اعتیاد متمرکز نماید، آن را به درون خانواده می‌آورد تا بتواند جلوی شعاری شدن را بگیرد. تلاش می‌کند تا در این اشل جدید، برای تمامی کاراکترهایش داستان داشته باشد و به ‌نوعی همه آنها را در دو محور مرتضی (پیمان معادی) و محسن (نوید محمدزاده) قرار دهد؛ یک شکل تعارضی زیبا میان منطق و احساس که مخاطب را هم درگیر می‌کند. از آن حجم افسارگسیخته متنبه‌شدن مخاطب می‌کاهد؛ قصدش نه موعظه است و نه به تصویر کشیدن سیاهی.

حس و حال فیلم، همان تعارض پایانی سمیه (پریناز ایزدیار) است که دارد شوهر می‌کند اما غمگین است.اعتیاد، رویه بنیادین داستان است هم‌چنان‌که وقتی مخاطب، شادی لحظه‌ای آدم‌های داستان را در آن سکانس رقصیدن می‌بیند، تنها برای همان لحظه مشعوف می‌شود و باز به دنیای پرتعارض آن آدم‌ها برمی‌گردد.

این، سیاست هوشمندانه‌ای بود که «سعید روستایی» در نرم سینمای اجتماعی دهه 90 ما پی‌ریزی کرد و توانست نبض اقبال مخاطب و منتقد را در دست بگیرد.شانس هم با او یار بود که بازی‌های تا آن زمان دیده نشده‌ای در سینمای ایران، به پستش خورد؛ یک «نوید محمدزاده» تازه‌نفس که تا آن زمان، از ابعاد مختلف بازی خود رونمایی نکرده بود و یک «پیمان معادی» که شاید کمتر کسی این تصور را داشت که وی بتواند با آن زبان بدن و فن بیان، به چنین بازی درخشانی برسد. فیلم حتی از «پریناز ایزدیار» هم یک سورپرایز درخور می‌سازد که قابل ستایش است.

به این ترتیب «ابد و یک روز» به فیلم کالت دهه 90 تبدیل می‌شود. فیلمی که توانست ابژه را به موازات محیط پیرامونی که چیز جدیدی به اطلاعات مخاطب اضافه می‌کند، رشد دهد. تلاش کرد تا تابع داده‌های همیشگی این شکل سینما در مقوله اعتیاد نباشد.جاهایی که سیاه‌نمایی می‌تواند مانور دهد، شاهد گذر سریع دوربین و داستان هستیم. این عدم‌توقف عامدانه، در نتیجه محوریتی است که تمام کاراکترها در داستان دارند؛ با این پشتوانه، ریتم داستان تند می‌شود و لحظه مرده‌ای وجود ندارد که بخواهیم آکسان موجود در آن را به سیاه‌نمایی نسبت دهیم.

با این فیلم، سینمای اجتماعی ایران دچار یک پوست‌اندازی نوین می‌شود. آن حرکت خزنده‌ای که در اواخر دهه 80، در ژانر اجتماعی به وجود آمد، با این فیلم ملتهب به تکامل می‌رسد.«سعید روستایی» از سبک و ساختار نوینی در اجرا و فیلم‌نامه‌نویسی رونمایی می‌کند که مشابهش در سینمای ما دیده نشده بود؛ تکرار تکامل‌یافته این نگاه در «متری شیش‌ونیم» نشان داد که این، یک «اتفاق» نبوده و بر روی آن کاملا فکر شده است. به همین دلیل، «ابد و یک روز» درست به مانند تمامی فیلم‌های جریان‌ساز سینمای ایران که تعداد آنها از انگشتان دو دست فراتر نمی‌رود، به سکوی پرتاب کارگردان و بازیگرانش تبدیل شد و مکتبی را به وجود آورد که فیلم‌های بسیاری از روی دست آن، کپی‌برداری کردند.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

367 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

ابد و یک روز - Abado Yekrooz        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (17 خبر):

17 - بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت